Usein kysyttyä ammattijärjestäjältä – mitä asiakkaat oikeasti miettivät?

ammattijärjestäminen

Mitä ammattijärjestäjältä kysytään eniten?

Kodin järjestäminen ei ole vain käytännön projekti. Se on usein myös tunneasia. Siksi ammattijärjestäjän työhön liittyy paljon kysymyksiä, pohdintaa ja joskus myös epävarmuutta. Moni miettii näitä asioita jo kauan ennen kuin uskaltaa ottaa yhteyttä. Ja usein ajatukset toistuvat, ihan eri ihmisten kodeissa, eri elämäntilanteissa.

Tässä tekstissä vastaan niihin kysymyksiin, joita asiakkaani kysyvät kaikkein eniten. Tai joihin he toivovat vastausta, vaikkeivät sitä sanoisikaan ääneen.

Jos sinäkin olet miettinyt samoja asioita, tiedät nyt, että et ole yksin.

Arvosteletko minun kotiani?

Tämä on ehkä yleisin kysymys. Eikä se välttämättä sanota ääneen vaan sen aistii katseesta tai varautuneesta tunnelmasta. Ja ymmärrän sen täysin.

Koti on niin henkilökohtainen paikka, että ajatus toisen ihmisen läsnäolosta voi herättää epävarmuutta. Mutta kun tulen asiakkaan kotiin, en tule arvioimaan tai mittailemaan mitään. En katso ympärilleni etsiäkseni virheitä tai puutteita. Katson tilaa, jossa eletään elämää. Ja sitä ei kuulu eikä tarvitse vertailla mihinkään toiseen.

En tule tuomitsemaan, vaan kuuntelemaan. Olen nähnyt monenlaisia koteja ja tilanteita, eikä mikään niistä ole ollut "liian" mitään. Minun työni ei ole arvostella, vaan auttaa.

Mitä jos nolottaa päästää joku katsomaan kaaosta?

Tämä liittyy edelliseen, mutta on vielä henkilökohtaisempi. Moni kertoo nolostuneensa pelkästä ajatuksesta, että joku näkisi, miten paljon tavaraa on kertynyt tai miten pitkään jokin tila on ollut "kesken".

Tunne on inhimillinen. Mutta usein se helpottaa jo ensimmäisten minuuttien aikana. Häpeä alkaa häipyä, kun huomaat, ettei minun ole tarkoitus paheksua sinua. Tavoitteeni on ymmärtää, missä mennään ja miten voin auttaa. Usein järjestämisen ilmapiiri onkin helpottunut ja kevyt, jopa silloin, kun tavaraa on paljon ja tilanne tuntuu raskaalta. Koska kukaan ei ole yksin näiden asioiden kanssa.

Pakotatko minut luopumaan tavaroistani?

En koskaan pakota. En käske heittämään mitään pois, enkä tee valintoja puolestasi. Päätökset tehdään yhdessä, sinun rytmissäsi.

Joskus asiakkaat pelkäävät, että ammattijärjestäjä tulee tyhjentämään koko kaapin tai heittää pois kaikki tavarat, mutta todellisuudessa tilanne on päinvastainen. Me pysähdymme tavaroiden äärelle ja mietimme yhdessä, mikä on tarpeellista, mikä on rakasta ja mikä ehkä on jäänyt jäljelle vanhasta tottumuksesta.

Minä kysyn tarvittavia ja ajatuksia herättäviä kysymyksiä ja autan jäsentämään ajatuksia silloin, kun päätöksenteko tuntuu vaikealta. Joskus jo pelkkä keskustelu riittää selkeyttämään sen, mikä saa jäädä ja mikä ei enää palvele. Mikään ei tapahdu pakolla tai kiireellä, eikä kenenkään muun puolesta.

Mitä jos en raaski luopua mistään?

Tämä on tavallinen kysymys. Ja ymmärrettävä. Tavarat eivät ole vain tavaroita, ne voivat liittyä muistoihin, tunteisiin, toiveisiin tai menetyksiin. Luopuminen ei aina ole tekninen valinta. Se voi olla hidas ja hauras prosessi.

Jos joku tavara ei ole vielä valmis poistettavaksi, silloin aloitetaan jostain muualta. On täysin sallittua pitää kaikki, jos se tuntuu oikealta. Järjestäminen voi lähteä liikkeelle myös siitä, että opettelemme säilyttämään rakkaat asiat selkeästi ja turvallisesti. Kaiken tavaran ei tarvitse lähteä, jotta järjestys voi tulla.

Voitko vain tulla ja järjestää kaiken puolestani?

Voin tehdä paljon. Voin suunnitella, ryhmitellä, kannustaa, ehdottaa ja tehdä myös konkreettista järjestämistyötä. Mutta koska tavarat ovat sinun, tarvitsen ainakin joissain kohdissa sinun päätöksiäsi. Tärkeimmät valinnat kuuluvat aina sinulle, vaikka minä autan niiden tekemisessä.

Parhaat lopputulokset syntyvät yhteistyössä. Se ei tarkoita, että sinun pitäisi jaksaa kaikkea tai tietää tarkalleen, mitä haluat. Se tarkoittaa vain, että kuljetaan yhdessä. Minä tuon osaamiseni, sinä päätät suunnan.

Pitääkö minun valmistautua jotenkin ennen kuin tulet?

Ei tarvitse. Usein kuulen lauseen: “Anteeksi, täällä on vähän sotkuista…”, mutta sotku ei haittaa. Ei tarvitse siivota, peitellä tai järjestellä etukäteen. On jopa parempi, että näen tilanteen juuri sellaisena kuin se on. Silloin löydämme ratkaisuja, jotka sopivat sinun arkeesi ei johonkin sisustuslehden kuvaan, vaan siihen, miten kotona oikeasti eletään.

En odota, että sinulla on suunnitelma tai toimintalista valmiina. Riittää, että olet valmis ottamaan ensimmäisen askeleen.

Onko tämä ihan hirveän kallista?

Tämäkin on täysin ymmärrettävä huoli. Järjestäminen voi tuntua isolta investoinnilta, jos sen kokee “ylimääräisenä palveluna”. Mutta usein se onkin sijoitus siihen, että arki helpottuu ja se näkyy kaikessa.

Palvelun laajuus riippuu siitä, mitä juuri sinä tarvitset. Joskus riittää yksi käynti, joskus tehdään vähän enemmän. Ammattijärjestäjän palvelu kuuluu kokonaisuudessaan kotitalousvähennyksen piiriin, mikä keventää kustannuksia huomattavasti. Kokonaisuus sovitaan aina etukäteen ja avoimesti, näin ei tule yllätyksiä eikä piilokuluja.

Kuinka nopeasti tämä on valmis?

Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta. Joskus yksikin järjestyskerta tekee suuren muutoksen, toisinaan prosessi vie useamman tapaamisen. Tärkeintä ei ole vauhti, vaan se, että sinä pysyt mukana ja koet muutoksen omaksesi.

Koti ei muutu yhdessä yössä, eikä tarvitsekaan. Mutta muutos alkaa usein nopeammin kuin asiakas itse odottaa.

Saanko tästä jotain konkreettista mukaankin?

Saat kyllä. Järjestäminen ei ole vain hetken siivoushetki, vaan työskentelyä, josta jää jälki. Moni kertoo jälkikäteen, että sai uudenlaisen tavan katsoa tavaroita, kodin tilaa ja arkea. Ja kyllä, matkan varrella tulee myös käytännön ratkaisuja, säilytysideoita, toimivampia paikkoja, selkeyttä, listoja sekä kotitehtäviä, jotka auttavat pitämään yllä järjestystä ja jotka kantavat pitkään.

Tulevaisuudessa on tulossa myös materiaaleja ja oppaita, jotka tukevat järjestämistä omaan tahtiin, mutta jo pelkkä yhteistyö voi antaa paljon sellaista, mikä ei unohdu seuraavana viikkona.

Miten tämä eroaa tavallisesta viikonloppusiivouksesta?

Viikonloppusiivouksessa laitetaan pintaa kuntoon. Pyyhitään pölyjä, järjestetään näkyvät tasot ja siirretään tavarat hetkeksi paikoilleen. Mutta hetken päästä ne usein palaavat takaisin entisille sijoilleen.

Järjestäminen taas menee syvemmälle. Siinä pysähdytään tavaran äärelle ja kysytään: miksi tämä on täällä? Tarvitsetko sitä? Mihin sen oikea paikka on? Samalla mietitään, miten tila voi palvella sinun arkeasi paremmin. Ei pelkästään tänään vaan myös ensi viikolla, ensi kuussa ja ensi vuonna.

Tämä työ ei ole pintaa vaan pohjaa. Se luo järjestystä, joka pysyy. Ja sen vaikutus tuntuu ja näkyy usein myös muualla kuin kaapissa, esimerkiksi mielessä ja jaksamisessa.

Mitä jos perhe ei ole mukana?

Tämäkin on tuttu tilanne. Usein yksi haluaa muutosta ja muut eivät vielä ole siinä kohta. Se ei estä mitään. Voit aloittaa yksin, vaikka vain yhdestä huoneesta tai kaapista. Monesti se jo muuttaa jotain isompaa – näkyvästi tai näkymättömästi.

Kun koti alkaa muuttua, myös tunnelma alkaa muuttua. Ja usein se tarttuu. Lapset voivat kiinnostua omien tavaroidensa järjestämisestä, puoliso huomata, että arki on helpompaa. Ei tarvitse patistaa mukaan – usein riittää, että näytät itse esimerkkiä. Järjestäminen voi alkaa yhdestä ihmisestä, mutta sen vaikutus voi ulottua koko kotiin.

 

Jos tunnistit näistä kysymyksistä ja vastauksista jotain tuttua, se on hyvä merkki. Se tarkoittaa, että mietit ihan samoja asioita kuin moni muukin. Ja että järjestäminen voisi olla juuri sinua varten.

Koti & Tila Design tarjoaa ammattijärjestäjän apua Lappeenrannassa, Imatralla ja Joutsenossa ja koko Etelä-Karjalassa sekä etänä kaikkialle Suomeen. Jos järjestäminen on kiinnostanut, mutta jokin on vielä pidätellyt, ehkä tässä oli sinulle lupa aloittaa.

Ei tarvitse tietää vielä kaikkea. Riittää, että haluat muutosta.
Olen täällä auttamassa.

Tästä voit tutustua tarkemmin ammattijärjestäjäpalveluuni.

Haluatko kysyä lisää tai varata ajan?
➤ Tutustu palveluihin ja ota yhteyttä: kotijatila.fi/ota-yhteytta